Monday 10 September 2007

De hele groep ontmoet

We gaan zo om 18u met de hele groep, of tenminste de mensen die willen naar het centrum van Kent. De zoon van de vrouw die ons 'les' geeft en van de cursus is, is hier zelf ook student en hij heeft erg veel verstand van alle kroegen en pubs, dus hij gaat ons even een tour geven. We gaan er ook eten. Vandaag was zo'n onwijs leuke dag. De groep die de cursus volgt bestaat uit 20 mensen, mij erbij gerekend. En ik heb echt met iedereen gesproken. ik heb alleen niet zo heel erg lekker geslapen, dus was nog best moe. Vanochtend ontbeten, samen met Sandra en Marion en ook nog Penelope uit Spanje. Zij zit ook bij mij en Sandra op de gang. Marion die zit ergens anders. Trouwens het berichtje van hieronder heb ik vandaag gepost, maar is gisteravond geschreven. We moesten na het ontbijt verzamelen bij de receptie van Rutherford college, waar ik m'n kamer heb. Ik zit trouwens op de vierde verdieping, had ik dat al verteld? Ik ging er samen met Sandra en Marion heen wij kwamen tegelijk aan met Ciro, jongen uit Itali en waren de eersten. Ciro is echt heel aardig, alleen is zijn Engels heel erg slecht. Terwijl we later de rondleiding kregen heb ik nog met 'm gesproken. Hij dus vertellen waar ie op de universiteit zit en dat het dicht bij Venetie ligt. Maar waar hij woont hebben ze wel gewoon straten. Hij fietst namelijk naar de uni en gaat soms met de auto, want hij heeft een eigen auto. Hij heeft ook een broertje van 12. Maar naarmate we stonden te wachten kwamen er steeds meer mensen en telkens meteen de vragen waar kom je vandaan, hoe heet je en wat studeer je? En jawel, iemand uit Nederland en zelfs ook nog van de UvA. Wij allebei nogal verbaasd, want zij had ook een bijeenkomst blijkbaar, maar zonder niemand die naar Kent ging, net als ik. Dus helemaal niet verwacht dat iemand van de UvA ook naar hier zou komen. En toevallig ook dat we allebei de cursus volgen. Zij studeert trouwens iets met kunstgeschiedenis en haar naam is Anne. Maar nadat iedereen was gearriveerd kwam Brechtje, zij is van de european office, en zoals de naam al prijsgeeft, is ze Nederlands. Ik zag haar naam soms al als we weer eens post hadden ontvangen van Kent. Dus toen had ik al het vermoeden dat ze Nederlands was. Waar anders vind je de naam Brechtje. Vervolgens gingen we naar een ruimte toe, die later op de dag Marion, Sandra en Clement, jongen uit Frankrijk die ook film studies doet, en ik niet meer konden vinden. Dus toen zijn we uiteindelijk maar naar de volgende locatie gegaan waar we een lecture over China en Afrika zouden krijgen. Ging over de winning van olie door China en Japan in Afrika en waarom zij steeds meer raw materials nodig hebben uit het buitenland. Heel interessant allemaal. Die lecture was trouwens met andere studenten en een heleboel mensen uit China. Maar nu weer terug naar vanmorgen. We gingen naar een lokaal waar we Jane Short ontmoetten. Zij is het die ons 'les' geeft. We moesten ons allemaal even introduceren en toen kregen we wat info over de cursus. Toen kwam Brechtje weer om ons een tour van de campus te geven. Ik natuurlijk meteen vragen of ze al films draaiden toen we bij de Gulbekian theatre kwamen (volgens mij heet het zo, Gulbekian, maar ik kan er naast zitten). Ondertussen gepraat met Jan uit Duitsland. Hij studeert computer wetenschappen en komt uit Keulen. Sandra blij, want naast Jan komt ook nog Thomas uit Duitsland. Dus ze is niet de enige. Ook veel Fransen, waaronder dus Marion en Clement en ook nog Amandine en Magali, die vriendinnen zijn en samen naar Canterbury zijn gekomen. Ruim 7 a 8 uur met de auto. Ze vertrokken zaterdag avond, belevn toen odnerweg in Frankrijk slapen en zijn toen weer doorgegaan. Volgens mij met een pont. Maar zij hebben Canterbury centrum al gezien, want daar ginen ze even langs met de ouders van Magali, die hun hebben gebracht. Ciro komt dus uit Italië, net als Nicholas en Alice. En zij doen ook film. Heel erg cool. Met hen heb ik dus ook gesproken. Ook nog met Heidi uit Finland, maar de zag ik gisteren al, want die zit bij mij op de gang. We kregen na de tour van de campus en een rondleiding in de bieb tijd om iets te eten. Sandra, Marion, clement en ik besloten wat te halen bij de supermarkt en ergens op het gras te zitten en te eten. Clement moest eerst nog geld pinnen. Ik had zon sandwich gehaald met kaas en groenten en mango-sinas sap. Clement vertelde nog dat hij laatst nog naar Amsterdam was gekomen en het reyksmuseum had bezocht. Hij zit trouwens in z'n vierde jaar, maar hoe het nou allemala precies zit met wat ie nou precies doet is nogal ingewikkeld. Hij doet volgens mij z'n master. Maar in Frankrijk duurt die twee jaar, na drie jaar Ba en dan schrijf je dus een soort van scriptie. Maar daarna moet je ook nog 3 jaar. Heel anders dus dan bij ons. Zijn vakken waren dus ook niet allemaal geaccepteerd, omdat ze al vol zaten. Ik heb ook m'n learning agreement gekregen en een van de vakken die ik wilde volgen kan ik ook daadwerkelijk doen. is een vak van 15 punten dat wel. Maar Brechtje vertelde me dat er nog andere vakken zijn van literatuur die ik misschien nog wel kan doen, dus ik moet nog even langs bij haar op kantoor. Maar misschien dat ik het vak documentary film wil doen, wnat die doen Nicholas en Clement ook, maar of die bij mijn minor past weet ik niet. Trouwens, ik ben de enige die niet het heel jaar blijft. En nu heb ik eigenlijk zoiets van, ik wil ook blijven! Waarom ik maar slechts eerste semester kom, is om m'n scriptie en ik dacht misschien is het handiger die gewoon aan de uvA te doen, maar ik heb daar dus nooit echt verder over nagedacht en gekeken wat de mogelijkheden zijn. Misschien had ik die toch ook hier willen doen. Ik wil ook het hele jaar blijven. Dus mama, papa, willen jullie kijken of dat nog kan. Maar waracshijnlijk blijf ik toch die drie maanden, maar zou het niet leuk zijn te blijven.... Goed, maar Clement is dus wel aardig net als iedereen trouwens en z'n engels is ook wel goed. Zelfde als Marion. Hij woont trouwens in Parijs, met andere studenten of eigenlijk vrienden in een appartement. En hij houdt van alle soorten films. Hij heeft niet echt een favoriete genre, maar dat heeft niemand van ons film studenten van deze cursus volgens mij. Hij studeert aan Paris III, die anders is als Paris VIII, van waar ik overwoog om naar die universiteit te gaan. Paris III is veel meer theorie en Paris VIII doet ook nog aan praktijk. Maar goed. Nu zit ik hier even te typen op m'n kamer. We gaan zo direct dus de stad in. Zover ik weet gaat iedereen gewoon mee. Nu weer even naar de computerruimte om dit te posten.

1 comment:

Mijke said...

Hey daan,

Goed om te lezen dat je het nu al naar je zin hebt. Ik zal zoveel mogelijk je blog lezen, zodat ik weet wat je allemaal meemaakt. Geniet ervan